Reklama
Polityka_blog_top_bill_desktop
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot1
Polityka_blog_top_bill_mobile_Adslot2
Oczytany - Blog Justyny Sobolewskiej Oczytany - Blog Justyny Sobolewskiej Oczytany - Blog Justyny Sobolewskiej

14.05.2015
czwartek

NIKE i Gdynia

14 maja 2015, czwartek,

W tym roku nominacje do Nagrody NIKE i Literackiej Nagrody Gdynia nie dublują się, tylko uzupełniają.

I tak powinno być, żeby w nieskończoność nie powtarzał się ten sam zestaw nazwisk.

W pierwszym dniu Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie ogłoszono dwudziestkę, czyli „długą listę” nominowanych do NIKE, oraz wszystkie nominacje – po pięć w każdej kategorii – do Literackiej Nagrody Literackiej Gdynia.

W NIKE – bez zaskoczeń. To był rok nowych powieści uznanych autorów: Tokarczuk, Tulli, Twardoch, Tkaczyszyn-Dycki, Karpowicz. Bardzo ucieszyła mnie obecność w obu nagrodach nominacji dla Wioletty Grzegorzewskiej i jej „Guguł”.

Zaskoczeniem w dwudziestce NIKE jest aż 6 tomów wierszy – m.in. wielki powrót Jacka Podsiadły z zachwycającym tomem „Przez sen” (już został laureatem tegorocznej edycji Nagrody Poetyckiej Silesius) i debiut poetycki autora książki o Jakucku – Michała Książka „Nauka o ptakach”. Mało jest literatury faktu i wyraźnie brakuje świetnych „Beksińskich” Magdaleny Grzebałkowskiej. Tej książki mi szkoda. Jest za to głośna „Prześniona rewolucja” Andrzeja Ledera, jedna z najbardziej dyskutowanych książek zeszłego roku.

O ile w NIKE mamy przewagę dużych i znanych, o tyle Gdynia w tym roku dostrzegła (na szczęście) mniejsze formy literackie i mniej znanych autorów.

Bardzo cieszy, oprócz opowiadań Grzegorzewskiej, obecność debiutanckiej książki Michała Cichego „Zawsze jest dzisiaj”, ale i prozy Filipa Zawady czy Grzegorza Franczaka.

W kategorii eseju też bogactwo ciekawych książek i pełen wachlarz tematów: od analiz poezji Celana po Bacha i pająki.

Od zeszłego roku kapituła Gdyni przyznaje też nagrodę za przekład i bardzo cieszy w nominacjach obecność Hanny Igalson-Tygielskiej, która przełożyła „Psią trawkę” Queneau (który – jak wiadomo – jest arcytrudny), i Bogusławy Sochańskiej, która przełożyła dzienniki Andersena.

Obie nagrody będą przyznawane na jesieni, Gdynia (po raz pierwszy) we wrześniu, a NIKE w październiku.

*

Nominacje do NIKE

Powieści
„Matka Makryna” Jacka Dehnela (WAB, Warszawa)
„Guguły” Wioletty Grzegorzewskiej (Czarne, Wołowiec)
„Sońka” Ignacego Karpowicza (WL, Kraków)
„Wschód” Andrzeja Stasiuka (Czarne, Wołowiec)
„Księgi Jakubowe” Olgi Tokarczuk (WL, Kraków)
„Szum” Magdaleny Tulli (Znak, Kraków)
„Drach” Szczepana Twardocha (WL, Kraków)

Tomy poetyckie
„Świat fizyczny” Łukasza Jarosza (Znak, Kraków)
„Klangor” Urszuli Kozioł (WL, Kraków)
„Nauka o ptakach” Michała Książka (Fundacja Sąsiedzi, Białystok)
„Umlauty” Tomasza Pietrzaka (Forma, Szczecin)
„Przez sen” Jacka Podsiadło (Ośrodek Brama Grodzka Teatr NN, Lublin)
„Kochanka Norwida” Eugeniusza Tkaszyczyna-Dyckiego (Biuro Literackie, Wrocław)
„Asymetria” Adama Zagajewskiego (A5, Kraków)

Reportaże
„Cudowna” Piotra Nestorowicza (Dowody na Istnienie, Warszawa)
„Angole” Ewy Winnickiej (Czarne, Wołowiec)

Tomy eseistyczne
„Prześniona rewolucja” Andrzeja Ledera (Krytyka Polityczna, Warszawa)
„Pupilla” Katarzyny Przyłuskiej–Urbanowicz (Słowo/ obraz terytoria, Gdańsk)

Zbiór opowiadań
„W krainie czarów” Sylwii Chutnik (Znak, Kraków)

Biografia
„Strzelecki” Magdaleny Grochowskiej (Świat Książki, Warszawa)

Nominacje do Nagród Literackich Gdynia

Kategoria ESEJ:
„Duch opowieści” Jana Gondowicza (Wydawnictwo Nisza, Warszawa)
„Stanisław Brzozowski. Postawa krytyczna. Wiek XX” Andrzeja Mencwela (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa)
„Znacze//nie wiersza. Apofazy Paula Celana” Pawła Piszczatowskiego (Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa)
„Pająki pana Roberta” Roberta Pucka (Wydawnictwo Czarne, Wołowiec)
„Boski Bach” Piotra Wierzbickiego (Wydawnictwa Sic!, Warszawa)

Kategoria POEZJA:
„Wyrazy uznania” Piotra Janickiego (Wydawnictwo Fundacja Na Rzecz Kultury i Edukacji im. Tymoteusza Karpowicza, Wrocław)
„Szaber” Natalii Malek (Wydawnictwo Staromiejski Dom Kultury, Warszawa)
„Widmowy refren” Agnieszki Mirahiny (Wydawnictwo FORMA. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze)
„Zestaw do besztań” Adama Pluszki (Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, Poznań)
„Spóźniony owoc radiofonizacji” Dariusza Sośnickiego (Wydawnictwo Biuro Literackie, Wrocław)

Kategoria PROZA:
„To co obok” Waldemara Bawołka (Wydawnictwo FORMA. Fundacja Literatury im. Henryka Berezy, Szczecin, Bezrzecze)
„Zawsze jest dzisiaj” Michała Cichego (Wydawnictwo Czarne, Wołowiec)
„Kobierki” Grzegorza Franczaka (Wydawnictwo LOKATOR Media, Kraków)
„Guguły” Wioletty Grzegorzewskiej (Wydawnictwo Czarne, Wołowiec)
„Pod słońce było” Filipa Zawady (Wydawnictwo Biuro Literackie, Wrocław)

Kategoria PRZEKŁAD NA JĘZYK POLSKI:
Wiktor Dłuski za „Martwe dusze” (autor oryginału: Mikołaj Gogol, Wydawnictwo Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków)
Hanna Igalson-Tygielska za „Psią trawkę” (autor oryginału Raymond Queneau, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa)
Piotr Kamiński za „Opowieść zimową” (autor oryginału William Shakespeare, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa)
Iwona Krupecka za „Dysputę w Valladolid (1550/1551)” (autorzy oryginału Bartolomé de las Casas, Juan Ginés de Sepúlveda, Domingo de Soto, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk)
Bogusława Sochańska za „Dzienniki” (autor oryginału Hans Christian Andersen, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań)

Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_mobile
Reklama
Polityka_blog_bottom_rec_desktop

Komentarze: 1

Dodaj komentarz »
  1. Drach to wynik genialnego założenia, precyzyjnie zrealizowanego, w przejmujący sposób. Książka wybitna pod każdym względem. Bezkonkurencyjna!

    Co do np. p. Tokarczuk, to w sieci łatwo można znaleźć, jak udowodniono jej plagiat. Szkoda.